Allt om Cyberpunk 2077 – nästa storspel från CD Projekt Red

Permalänk
Medlem

Någon som köpt från Amazon som hört något ännu? Står fortfarande väntar på leveransdatum. Kanske kontaktar Amazon support efter jobbet, men de verkar inte ha så bra koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Någon som köpt från Amazon som hört något ännu? Står fortfarande väntar på leveransdatum. Kanske kontaktar Amazon support efter jobbet, men de verkar inte ha så bra koll.

Mitt skickades i Lördags.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Någon som köpt från Amazon som hört något ännu? Står fortfarande väntar på leveransdatum. Kanske kontaktar Amazon support efter jobbet, men de verkar inte ha så bra koll.

Chattade precis med dem. Fick informationen om att den fastnat och att jag ska lägga en ny order där de prismatchar det gamla priset. Men de kan ej prismatcha förrän ordern har skickats, så de skulle ringa imorgon för att uppdatera mig.

Så det ser ut som att leveransen är 23e december för mig nu..

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlowe:

Det tror jag inte, tyckte inte att skotten gjorde något där. Bilarna började bara brinna efter ett skott för att sedan vara med om en scriptad krasch lite senare. Fler skott gjorde ingen mer skada.

Stämmer. Men jag såg ju att mitt sikte var överallt utom där det skulle vara. Likadant i strider efter.

Mitt lirande ser ut så här:

"Fiende hoppar fram"......
....
.....

Mina nerver *öh. Det är en fiende där*...
...

Hjärnan *var då?*.........

Händerna *nu djävlar*....

Nervbanorna *zzzzzzz*

Händerna börjar panga....

Nervbanorna *orka*.....

Slutsats. Fan inte roligt att bli gammal.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Lite roligt ändå, hade nyss ett argument på intranätet med någon som påstod att Escape from Tarkov är ett RPG (bara för att utvecklarna kallar det för det). Jag skulle aldrig kalla Tarkov för ett RPG, även om man har "skills" som man levlar upp.

Men nu är det här inte ett RPG för att utvecklarna kallar det något annat

Var går gränsen? Jag hade ju kallat CP2077 för ett RPG om någon frågade mig.

Jag kallar det också för ett rpg. Jag rollspelar min karaktär med det förmågor jag vill att han ska använda, alltså ett rpg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

EDIT: Såg att Oneone postade memory pool budget länken för en timme sen. jaja

Mailade just Kenneth och JonasT om detta, finns en threadcount fix som kräver lite lattjande i HxD

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/kbp0np/cyberpunk_2077_s...

Sen finns det UTÖVER det en artefakt till i koden, gällande minnesanvändningen både på VRAM och RAM;

https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/kcka6t/unlock_your...

super grymt. Ska ta och kolla igenom länkarna. tack!

Planen var ju att 3300x skulle hålla sockeln varm tills zen 3 kom ut ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Mitt skickades i Lördags.

Köpte du när det kostade 271 kr? På PC? Och stod det 'Väntar på leveransdatum' innan den skickades?

Skrivet av Slapinator:

Chattade precis med dem. Fick informationen om att den fastnat och att jag ska lägga en ny order där de prismatchar det gamla priset. Men de kan ej prismatcha förrän ordern har skickats, så de skulle ringa imorgon för att uppdatera mig.

Så det ser ut som att leveransen är 23e december för mig nu..

/M

Fasen va de ska krångla haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Köpte du när det kostade 271 kr? På PC? Och stod det 'Väntar på leveransdatum' innan den skickades?

Yes.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Gjorde båda fixarna: mempool och hexvärderna i cp2077 exe-filen. Om fixarna resulterade i bättre fps? Svårt att säga för inget dramatiskt inträffade. Fast i så här låga fps så är ju iof 5-6 till fps ca 10% mer så ... who knows.

Cpu användningen är dock jämnare nu.

Jag kör med digital foundries rekommenderade inställningar. Dock har jag dlss avstängt. Och jag har sänkt crow density ett snäpp. Och ingen rt, obviously.

Permalänk
Medlem

På min rig, 1440p, 4790k @ 4,6 GHz med ett Radeon 5700 XT, så får jag cirka 45-65 fps beroende på miljö. Ligger oftast runt 45-50 fps i stan.
Fps i stan påverkas inte om jag skiftar mellan medium och high i grafikinställningarna, cpu ligger på 100% konstant men GPU går på 70-80% på medium och 100 % på high.

Och så dippar jag ner till runt 30 fps om jag åker in snabbt i en ny stadsdel med mycket ögongodis.

Men helt klart spelbart.

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Nu råkade jag ut för en kul bugg under "I walk the line"-questet. Bossen verkar trasig, för hon springer/glitchar fram enormt snabbt och självhelar upp all skada jag lyckas göra. Dödade henne först en gång på hard, men blev då dödad i nästa scen och det gick inte att spara, men nu när hon glitchar får jag inte ens ihjäl henne på normal.

Tror att netrunners har en ability att "glitcha" fram.

Visa signatur

GPU: Asus Strix 3090 OC
CPU: Intel i9-10850k
RAM: G.Skill Trident Z Royal 3600MHz CL16
MOBO: MSI Z490 MEG Unify

Permalänk
Medlem

Gjorde så förbannat många ändringar att jag knappt kan lista ut vad. Lade till exe i gamemode, slog av dpi optimisations i exe, slog av en del i Nvidia control panel som inte gjorde nått, annat än tanka fps. Nu funkar plötsligt allt jättebra med 75 fps inne i city. 1440p i high/Ultra, med RT och DLSS (DLSS är ju sjukt bra i detta spel). Har mellan 96-99% på GPU och 60-65% på cpu hela tiden. Vid nått ynka tildälle dippade det ned till 55, men det var i film tror jag.

Satan i gatan vad snyggt detta spel är med alla effekter påslaget.
Enda jag blir nästan åksjuk av (är riktigt känslig) är när karaktären kutar. .Karaktären "bobbar" så jävligt att jag blir dålig.

https://youtu.be/HYLcj-RSGXY

Spelade in några minuter. Ryzen 1700 grejar inte detta spel i 1440p med dessa effekter så det fick bli 720p och 25000 bitrate på medium preset. Se det helst i 720p, alltså med mindre videoplayer.

Tror streamerpc'n måste uppgraderas.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Spelat cirka 25 timmar och först nu upptäckte jag att man har tre snäckskal på muggen. Popkulturreferens från filmen Demolition Man.

Permalänk
Medlem

Satan vad snyggt det här spelet är. Som tur är så kan man faktiskt uppleva 4k,ultra, DLSS Quality och få en konsolupplevlse. Annars är det 1440p som gäller för 60-80fps.

Men detaljrikedomen alltså. Speciellt på fordonen. Är det bara jag som suttit och kollat på snygga fordon från nära håll och njutit över att man aldrig upplevt denna typ av detaljrikedom tidigare i spel? Känns som att allt positivt får för lite utrymme för tillfället pga. alla problem.

Jag kan helt ärligt förstå systemkraven för spelet. Men generellt sett slå av RT, slå på DLSS=Quality så har man riktigt bra grundförutsättningar.

Grammatik
Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Fulci:

Spelat cirka 25 timmar och först nu upptäckte jag att man har tre snäckskal på muggen. Popkulturreferens från filmen Demolition Man.

Haha den hittade jag också nyligen. Hysteriskt kul.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Fulci:

Spelat cirka 25 timmar och först nu upptäckte jag att man har tre snäckskal på muggen. Popkulturreferens från filmen Demolition Man.

Skrivet av Dinoman:

Haha den hittade jag också nyligen. Hysteriskt kul.

Jag saknar dock böterskrivaren 😩

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Någon annan som får galen ghosting med DLSS.
Har senaste drivisarna och testat olika inställningar.

Stå i mörkt rum och ha ett vapen med självlysande riktmedel.
Dra musen lite åt höger och vänster för att testa.
För mig blir det som när man har "pointer trails" påslaget för muspekaren...

Permalänk
Medlem

Ska vi snacka lite mer om spelet och lämna de tekniska configsen?

Jag stör mig något otroligt att spelet följer mainquest automatiskt. Alltså att man gör klart första uppdraget, direkt säger den gå och prata med Jackie och så fortsätter det och fortsätter. Jag trodde ju då att " okej jag får göra klart det här första uppdraget så kan jag gå runt och uppleva staden med sidequest sen. På bara något uppdrag så är ju kartan helt fylld med sidequest.

Lite diskussion i ACT 2 som jag lägger som en spoiler är precis efter prologue.

Är riktigt besviken på att massa uppdrag verkar ha försvunnit som jag inte gjorde i början, t.ex verkar man kunna gå boxningsmatcher? Dessa uppdrag kan jag inte hitta längre för jag ska gå och träffa han som räddade mig från döden.

Tycker det inte är genomtänkt alls? Man rör sig ut på gatan och spammas av personer och uppdrag från mina första steg och samma sak när jag åker till en ny del av kartan.

Dold text
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dave88:

Ska vi snacka lite mer om spelet och lämna de tekniska configsen?

Jag stör mig något otroligt att spelet följer mainquest automatiskt. Alltså att man gör klart första uppdraget, direkt säger den gå och prata med Jackie och så fortsätter det och fortsätter. Jag trodde ju då att " okej jag får göra klart det här första uppdraget så kan jag gå runt och uppleva staden med sidequest sen. På bara något uppdrag så är ju kartan helt fylld med sidequest.

Lite diskussion i ACT 2 som jag lägger som en spoiler är precis efter prologue.

Är riktigt besviken på att massa uppdrag verkar ha försvunnit som jag inte gjorde i början, t.ex verkar man kunna gå boxningsmatcher? Dessa uppdrag kan jag inte hitta längre för jag ska gå och träffa han som räddade mig från döden.

Tycker det inte är genomtänkt alls? Man rör sig ut på gatan och spammas av personer och uppdrag från mina första steg och samma sak när jag åker till en ny del av kartan.

Dold text

Vad hindrar dig från att aktivera ett sidequest bara? Är det inte vanligt att main quest blir highlightat automatiskt?

(Har inte spelat förbi till act 2, så läste inte spoilern).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Om man vill köpa detta till PC, vart kör man det i så fall? Vilken tjänst använder ni- genom Steam?

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

Har nu provat spelet par timmar på normal svårighet och upplever AI som minst sagt undermålig? Inte helt sällan buggar den ur och ställer sig utanför skydd eller helt enkelt inte ens riktad åt rätt håll? Den rör sig också väldigt scriptad. Även folk på gatan beter sig "stelt".

Jag upplevde Red Dead mycket "mjukare" redan på release dagen.

Kör med senaste update. Hur upplever ni AI:n?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haiwa:

Om man vill köpa detta till PC, vart kör man det i så fall? Vilken tjänst använder ni- genom Steam?

Köpt direkt via GOG galaxy så får utvecklarna större del av kakan.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Blev återbetalning efter 3 timmars "speltid" via Steam. Främst p g a att spelet såg bedrövligt ut i 1080p med GTX 1080 efter 3 timmar att försöka få det spelbart.

Kanske köper det igen på rea om de patchar det ordentligt.

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Medlem

32+GB samt 3600+MHz om man inte vill att RAM ska dra ner prestanda enligt Toms Hardware
https://www.tomshardware.com/news/cyberpunk-2077-memory-teste...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

32+GB samt 3600+MHz om man inte vill att RAM ska dra ner prestanda enligt Toms Hardware
https://www.tomshardware.com/news/cyberpunk-2077-memory-teste...

Din tolkning av testet är lite fel. Det är inte mängden ram, läs slutsatsen.

Problemet med det testet är att alla minnen som de kör x2 av blir inte dual rank förutom just 16GB stickorna. Det är snarare det som drar ner prestandan och inte mängden ram. Dvs. alla andra konfigurationer de kör förutom 2x16 och 4x8 körs som single rank. Jag har själv 32GB för att 4x8 = dual rank med 8GB stickor.

Är aldrig i närheten av den anvädningen dock, som max 11GB.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Intressant samtal från ett styrelsemöte med textsummering i kommentarerna, postat på Reddit.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Din tolkning av testet är lite fel. Det är inte mängden ram, läs slutsatsen.

Problemet med det testet är att alla minnen som de kör x2 av blir inte dual rank förutom just 16GB stickorna. Det är snarare det som drar ner prestandan och inte mängden ram. Dvs. alla andra konfigurationer de kör förutom 2x16 och 4x8 körs som single rank. Jag har själv 32GB för att 4x8 = dual rank med 8GB stickor.

Är aldrig i närheten av den anvädningen dock, som max 11GB.

skillnaden mellan 2x8 och 4x8 är för stor för att ha med Ranks att göra från andra tester kan man utläsa mycket små skillnader. Minnesallokering på 28GB går helt enkelt snabbare än samma allokering på 12GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

skillnaden mellan 2x8 och 4x8 är för stor för att ha med Ranks att göra från andra tester kan man utläsa mycket små skillnader. Minnesallokering på 28GB går helt enkelt snabbare än samma allokering på 12GB.
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/zxgFGxptYAyHvAkEpxP5ad-1936-80.png

Inget som säger att det inte kan vara en kombination av båda men när jag iaf allokerar 16GB vs 32 och allt däremellan så är det ingen skillnad.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag hade mycket kraschade i cyberpunk. Men efter att ha stängt av iCUE så försvann nästan alla krascher!
Märkligt. Men jag får väll leva med att mitt tangentbord blinkar som en epileptisk julgran, om det gör att jag kan spela.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Skrivet av Neon:

Har nu provat spelet par timmar på normal svårighet och upplever AI som minst sagt undermålig? Inte helt sällan buggar den ur och ställer sig utanför skydd eller helt enkelt inte ens riktad åt rätt håll? Den rör sig också väldigt scriptad. Även folk på gatan beter sig "stelt".

Jag upplevde Red Dead mycket "mjukare" redan på release dagen.

Kör med senaste update. Hur upplever ni AI:n?

Verkar som att de tre största problemen de har är relaterade till:

"AI", verkar scriptat på ett sätt som framkallar interaktioner de inte programmerat för, så istället har de typ bara stängt av fysiken och kollision för vissa föremål och NPCer. Verkar som att de flesta NPCer bara går scriptade slingor, utan någon som helst interaktionsmodell.
Man spottar ju ur kaffet ur munnen ett flertal gånger när man ser videos som dessa:

https://www.youtube.com/watch?v=RXLohSvTKpg&ab_channel=Kudos

Det här är ju Garrys mod -nivå.

Det känns inte lättfixat heller. Tror att de skulle vunnit mycket på att licenciera en stabil fysikmotor och fokuserat mer på AIn i NPC, samt interaktion. När två människor möter varann, ska det trigga ett scenario som: "Flytta på dig" eller "Oj ursäkta". Nej då, vi låter den bara passera rakt igenom varann...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision